Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Dubai - Jumeirah Moskee en de souks

Na een goede nachtrust wordt ik om 0725 wakker. Heerlijk. Marco is al wat langer wakker en hoeft zich alleen nog maar aan te kleden.

Nadat ik mijn ochtendritueel achter de rug heb, begeven we ons naar de ontbijtzaal. Daar is het een drukte van belang. We kiezen voor een tafel buiten lekker rustig. Het is wel wat warm maar nog niet super warm. De kraaien zitten ook al op wacht en houden alles goed in de gaten. Bij ons valt niks te halen, maar de tafels die zijn ingedekt, zijn wel een prachtig doel. Men heeft ook al een klein schaaltje met boter neergezet op die tafels. Weliswaar afgedekt met een papiertje, maar dat papiertje kun je er heel gemakkelijk af halen en dan is het lekker klonten boter naar binnen happen. Iedere kraai die wat meer lef heeft om in het boterschaaltje te pikken wacht zo zijn beurt af. Op zich wel grappig om te zien hoe slim die gekke beesten zijn. Alles om te overleven natuurlijk. De manager heeft het echter ook zo in de gaten en verwijderd meteen de boterschaaltjes. Nou dan wachten we weer verder op een nieuwe kans. Geen probleem.

Die nieuwe kans wachten wij niet af. Na het ontbijt gaan we onze spullen pakken en nemen een taxi naar de Jumeirah 1 Moskee. Hier worden 1x per dag rondleidingen verzorgd en uitleg gegeven over het islamgeloof. Je moet ervoor zorgen dat je er om uiterlijk 0945 bent, want om 1000 uur begint de rondleiding en dan ben je te laat. Voor de rondleiding begint moet je je melden. Hier blijkt dat we niet de enige zijn die op het idee waren gekomen de moskee te bezoeken. De groep geïnteresseerden is zeker 50-60 personen groot. De entree kost 20 Dirham = ca. € 4.00 voor ons tweetjes. Als je geen sjaal bij je hebt, dan krijg je die een van de moskee. Want het is wel de bedoeling dat je je als vrouw bedekt wanneer je de moskee bezoekt. Ook is het zo dat wanneer je broek tekort is en of je shirt (als man) te bloot, je jurk aan krijgt aldus bijna de letterlijke verwoording van de dame die de rondleiding verzorgd. De mannen hoefden niet bang te zijn, het is een mannen jurk en het levert hele mooie foto's op, aldus diezelfde mevrouw :-)

Vlak voor de rondleiding begint, is er even paniek. Het brandalarm gaat af. We worden naar buiten begeleid. Dit gaat gelukkig heel rustig en geleidelijk. Er was of iets aangebrand of wat dan ook, in ieder geval het veroorzaakte veel rook en zo had men ook weer het systeem kunnen testen aldus de geruststellende woorden van de mevrouw die ons ging rondleiden.

Het is op zich niet zo zeer een rondleiding, maar meer een informatieve bijeenkomst over het geloof de Islam. De moskee is niet erg groot, maar wel mooi. We krijgen uitleg over de 5 pilaren waarop de islam gebaseerd is. Elke pilaar wordt nader toegelicht. Ook krijgen we uitleg over het gebed. Men moet 5 x per dag bidden: 1x voor zonsopkomst, 1x rond de middag, 1x later in de middag, 1x rond zonsondergang en als laatste het avondgebed. Daarbij worden een aantal handelingen verricht. Tijdens het gebed moet men altijd in de richting van Mekka bidden van waar uit ook ter wereld. Dat betekend dat in Europa de islamieten dus richting het oosten bidden, maar dat men in Azië over het algemeen richting het westen bidt. Een meneer doet het gebed voor, dit duurt in totaal 2 minuten. Niet lang dus. Hierbij zegt een paar woorden en in gedachten zegt hij een koranvers. Hoe weet je wanneer je moet bidden, nou dat bepaalt de zon/maankalender en er hangt een tijdsindicatie in de moskee. Nee dat is niet de wisselkoers voor vandaag zoals de mevrouw het uitlegde, maar zo laat het eerst gebed en zo laat de rest van de gebeden. :-)

Ook legt de mevrouw duidelijk uit wat de kledingvoorschriften zijn. Men moet zich gewoon niet al te opzichtig en bescheiden kleden. De dracht in de Verenigde Arabische Emiraten is dat de dames dus voornamelijk een zwarte jurkachtige jas aan hebben zodra ze over straat gaan. Hoever ze gaan met het bedekken van hun gezicht etc. is puur persoonlijk. Wel geeft de mevrouw, die oorspronkelijk Engelse is maar tot de Islam is bekeerd, aan dat er helaas landen zijn waarbij de regering bepaald hoe een vrouw gekleed moet gaan en andere beperkingen op legt. Dat heeft niks met islam te maken, maar met cultuur.

De gezichtsbedekking is meer uit een praktisch oogpunt ontstaan jaren geleden. Het is meer bedoeld om het gezicht te beschermen tegen de weersinvloeden die men in de woestijn aantreft en vooral ook het zand. De moderne dames dragen tegenwoordig een zonnebril, maar dat was er vroeger nog niet. In de moskee is het in ieder geval zo dat de dame handen en gezicht moet laten zien, dus dan gaat de bedekking af. Verder zijn er natuurlijk veel overeenkomsten met de katholieken: ben goed voor je naaste medemens en gedraag je. Daar komt het allemaal wel op neer. Al met al een interessant en verhelderend bezoek.

We weten een taxi te scoren en laten ons afzetten bij Bastakiya. Dit is min of meer het oude Dubai. De wirwar aan straatjes zijn hier meer overbevolkt en hier krijg je ook meer het Midden-Oosten gevoel. De Bastakiya is een scherp contrast met de futuristische architectuur en bouwprojecten in de rest van Dubai. Tijdens de renovatiewerkzaamheden van dit deel is men een originele 200 jaar oude stadsmuur tegen gekomen althans een stuk daarvan. Deze vondst heeft het belang van de oorspronkelijke stad als verdedigingszone bevestigd. In een theehuis houden we even pauze en gaan dan door naar de souks. Via een oude souk lopen we naar de boottaxi. Meteen worden we door de verkopers aangeklampt of we interesse hebben in een hoofddoek voor Marco dan wel een pashmina voor mij. Helaas vandaag niet. De boottaxi is wel grappig om mee te maken. Voor 1 Dirham per persoon = €0.50 wordt je naar de overkant gebracht. Je zit met een heel stel andere mensen lekker krap tegen elkaar aan en aan de overkant spring je zo snel mogelijk van de boot af. Of je wacht net als wij even rustig tot de daadwerkelijk stil ligt en je veilig kunt afstappen.

Via de kruidensouk gaan we op zoek naar de goudsouk. In eerst instantie lopen we verkeerd, maar dat hebben we snel genoegd in de gaten. Via de parfumsouk komen we uiteindelijk bij de goudsouk. Het klinkt allemaal heel groot, maar dat valt allemaal erg mee. De souks zijn niet zo groot. Wel is het zo dat we overal worden aangesproken Marco wordt gevraagd of hij interesse heeft in een rolex, breitling, of wat dan ook en ik krijg de vraag voor tassen Dolce & Gabanna, Gucci Prada….ze hebben het gelijk. Het is grappig om een keer door de souks te lopen en om het gezien te hebben.

Na dit bezoek pakken we de metro, die hier wel een stuk ondergronds is en gaan we naar de Emirats Mall. Hier vind je de beroemde skibaan. Die slaan we over, want we moeten nog lunchen en het is al 1400 uur geweest. De pasta laten we ons goed smaken en schuin achter ons, zien we de skiliften af en aan komen. Na de lunch proberen we een taxi te scoren bij de uitgang van de mall, maar er zijn zoveel wachtende voor ons dat we besluiten om naar de andere kant van de metro te lopen om daar een taxi te pakken. Helaas komen we uit op een stuk niemandsland. Dat wil zeggen het enige wat we tegenkomen zijn voetpaden, snelwegachtige wegen en een parkeerplaats. Dus toch maar door lopen dan. We willen nog een foto van de Burj Al Arab bij daglicht, je moet er wat voor over hebben. Uiteindelijk weet Marco een taxi te tackelen die in een uitvoeghaven kan parkeren.

Bij de Burj is het een drukte van jewelste en wordt het verkeer tegengehouden. Er blijken VIPS bij de Burj te zijn geweest en die moeten nu weer vrije doorgang krijgen om weg te kunnen. De ene Escalade na de andere scheurt de politieafzetting voorbij en uiteindelijk komt er een stretchlimo voorbij. Voor ons gevoel was het sjeikgehalte erg hoog in deze limo. Dat deze limo voorbij is met de bijbehorende Escalade als volgwagen, kunnen we ook weer verder en is de chaos ook min of meer weer snel opgelost. De foto die wij op het oog hadden hebben we niet kunnen maken, maar goed als dat alles is.

Tegen 1700 uur zijn we weer terug op de kamer. En dan is het even lekker lui zijn tot we vanavond weer wat gaan eten. Veel zal het niet zijn denk ik ;-)