Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Dubai - Burj Khalifa & Burj Al Arab

Ondanks dat we gisteravond wat later waren met boarden, zijn we toch een 1/2 uur eerder in Dubai aangekomen. Op zich ging het allemaal best snel toen men eenmaal met boarden begon. Er werden telkens 2 zones opgeroepen om te boarden, dus dat wil wel met zo'n grote jongen.

De stoel naast Marco blijft vrij (we zitten in het middenstuk in een rij van 4), niet erg want dan heb je net iets meer ruimte. Dat geldt natuurlijk ook voor de persoon die andere kant aan het gangpad zit. Maar kort na de vlucht is er een bejaarde dame die graag van stoel wil wisselen en die wordt bij ons in de rij geparkeerd. Wellicht was ze zenuwachtig voor de reis want ze tankt in een 1/2 uur tijd 2x 2 kleine flesjes bacardi weg.Gemixt met 7-Up voor de kleur. Niet normaal. In een redelijk aangeschoten toestand probeert het beeldscherm te bedienen, maar lukt niet helemaal want ze snapt het ook niet helemaal meer. Uiteindelijk gaat ze dan toch maar slapen.

Nadat ik aan film #2 ben begonnen, zet ik hem halverwege uit en doe ook mijn oogjes dicht. Die film kijk ik wel af wanneer ik weer wakker ben. Het is dan nog iets meer dan 10 uur vliegen van de in totaal 14,5 uur. Uiteindelijk word ik min of meer wakker van het personeel dat met de voorbereidingen van de ontbijtronde bezig is. We hebben dan nog een 2,5 uur te gaan. Geen slechte score. Allebei hebben we redelijk geslapen, voor zover je goed kunt slapen in een vliegtuig in Economy Class.

Het ontbijt voor de oudere dame wordt eerder geleverd dan dat van ons en zodra dat van ons komt, gaat bij mevrouw het eerste flesje whisky naar binnen, dit keer met een andere frisdrankje voor de vorm/kleur. Het bekertje met ijsklontjes gaat ook nog even over de vloer. Sorry, sorry, sorry….en voor wij met het ontbijt klaar zijn, is whiskyflesje #2 aan de beurt.

Tijdens de gehele vlucht hebben we wel enigszins turbulentie gehad, maar nu is het even dusdanig dat tot 2x toe de crew gesommeerd wordt om de service te staken en te gaan zitten.

Rond 0447 uur zijn we geland op Dubai airport. Het grappig is dat nog voor wij onze handbagage kunnen pakken, reizigers van de ruimte achter ons al bij ons staan te duwen om naar buiten te kunnen. Onze bejaarde dame oogt enigszins wakker en helder, maar of dat ook echt zo is…. In ieder geval zijn we redelijk snel uit het vliegtuig en door naar de trein om naar de volgende terminal te gaan waar we door de douane moeten. Terwijl we naar de douanebalies lopen, is de oproep voor het ochtendgebed in volle gang. Daar wij een Nederlands paspoort hebben, mogen we via de smart gate naar binnen. Dat werkt niet helemaal, want we hadden van tevoren een irisscan moeten maken. Omdat wij niet de eersten zijn en zeker niet de enigen die deze fout maken, loopt er gelukkig een meneer rond die enigszins chagrijnig en kort aangebonden de reizigers zoals wij naar de juiste balie leidt. De rolband van de koffers hebben we ook zo gevonden. Op dit tijdstip is het niet zo druk dus het gaat sowieso allemaal wat sneller. Nog geen 5 min nadat de band begint te lopen, komen onze koffers eraan en kunnen we op zoek naar de meneer die onze airport transfer regelt.

Het is inmiddels 0515 uur en buiten is de temperatuur een aangename 28º. Die slaat je nog net niet helemaal om de oren zodra je buiten komt, maar het scheelt niet veel. Terwijl we op de chauffeur wachten, geeft de meneer ons meer informatie over Dubai en legt ons het een en ander uit over de transfer. Ook over de transfer van het hotel naar het vliegtuig komende donderdag. Uiteindelijk zitten we om 0539 - nog geen uur na de landing - in het busje op weg naar ons hotel. Buiten bij het vliegveld is het heel druk. Ook zien we diverse taxi's staan. Deze hebben allemaal een gekleurd dak: rood, groen, blauw en ook roze. Roze is een taxi speciaal bedoeld voor vrouwen en families. Deze taxi's worden ook door vrouwen bestuurd. Marco en ik kunnen deze taxi wel samen nemen, maar als Marco alleen is moet hij toch echt op zoek naar een andere taxi.

We zitten midden in de ochtendspits van Dubai. Het vliegt links en rechts overal naar toe. De ochtend gloort langzaam aan de hemel. De Burj Kalifa is al enigszins te zien, maar valt toch ook weer weg in de schemering. Zo nu en dan vertelt de chauffeur ons het een en ander. Hij wijst ons op een enorm stuk grond waar gebouwd gaat worden, er komen dan ook weer 250 hotels bij. Die kwamen ze toch nog te kort hier denk ik ;-)

Gaande weg wordt het lichter en is hoogbouw en laagbouw duidelijker te zien. En vooral ook de enorme bouwputten. Het lijkt sowieso een grote bouwput hier in Dubai. Niet alleen voor gebouwen maar er zijn ook veel wegwerkzaamheden. Niet te geloven.

Om 0600 uur kunnen we inchecken. Onze kamer is nog niet klaar, maar we kunnen wel al opfrissen als we willen. Bij de Spa zijn douches en ook zijn daar handdoeken beschikbaar. Omdat wij donderdagochtend dusdanig vroeg worden opgehaald dat we het ontbijt missen, mogen wij dat vandaag al doen. Komt heel goed uit want we lusten wel wat. De bagage wordt in bewaring gegeven tot de kamer klaar is. Het ontbijtbuffet is werkelijk super. En ook hier voor ieder wat wils. Er is zelfs varkensbacon beschikbaar, dat zie je toch niet gauw in een moslimland. Naast de verse jus d'orange is er ook vers ananassap, sap van de watermeloen of tomatensap beschikbaar. En er worden verse groentesappen bereid voor de liefhebber: bietensap, wortelsap, sap van bleekselderij om maar wat te noemen.

Na het ontbijt halen we even onze koffer uit de bewaring en lopen we naar de spa voor een heerlijk verfrissende douche en even lekker tandjes poetsen. Vers setje kleren aan en we kunnen er tegen aan vandaag. Voor mijn gevoel is het al heel laat, maar het is nog maar net 0900 uur. Voor we de koffers weer in bewaring geven, checken we op de kamer toevallig al klaar is. En dat is hij. We zitten op de 5e etage van de 32 die er zijn en we kijken uit over zee met in de verte het palmeneiland.

Nadat wij onze spullen op de kamer hebben geparkeerd, gaan we op zoek naar de metro. Die ligt op zich vlakbij het hotel - 15 min lopen. Op dit tijdstip in de ochtend zijn er op zich nog veel schaduwpartijen op straat, gelukkig want het zonnetje brandt heel goed hier. De metro is hier hetzelfde als in Nederland, de meeste tijd rijdt hij boven de grond. Het is een super vervoersmiddel om van A naar B te gaan, zeker daar de verkeersopstoppingen hier aan de orde van de dag zijn. Er zij maar 2 metrolijnen dus erg ingewikkeld is het allemaal niet.

Na 20 min zijn we bij de Burj Khalifa, dat wil zeggen het station. Het is vandaar nog een kleine 10 min lopen om bij de Dubai Mall te komen. Dit is het grootste winkelcentrum ter wereld. Echt niet te geloven dit complex. Meer dan 1000 winkels onder 1 dak verdeeld over een aantal verdiepingen. Daarnaast is er een ijsbaan, aquarium en een groot bioscoop- en ontspanningscentrum. Daarnaast bieden de 150 restaurants van heel duur naar fastfood ruime keuze mocht je iets te eten willen. En alle grote designers hebben hier wel een winkel uiteraard: Chanel, Etro, Louis Vuiton, Cavalli, Gucci, ga zo maar door, maar je vindt er ook Mango en Zara. Om 1100 uur moeten we bij At the Top zijn. Vorige week hebben we online tickets besteld om naar de 124e etage van de Khalifa te kunnen gaan. Alle goedkope kaarten waren al uitverkocht, alleen de fasttrack kaarten die natuurlijk duurder zijn, waren nog beschikbaar. Maar als we dan de rij zien die er staat om naar de etage te gaan voor het uitzicht over Dubai, zijn we toch wel blij dat we wat meer hebben betaald. We mogen overal voor en bij de rij die staat te wachten op de lift, worden we vooraan gezet. Op dat moment voelde ik mij wel wat bekeken moet ik eerlijkheidshalve bekennen. Maar aan de andere kant, we hebben er ook voor betaald.

21 september 2004 is men met de bouw van de Khalifa begonnen en 1 oktober 2009 was men klaar met de bouw. De officiële opening vond plaats op 4 januari 2010. De Burj Khalifa is met zijn 829.8 m het hoogste gebouw ter wereld. De lift in dit gebouw is ook de hoogste/langste lift ter wereld. Het observatiedek op de 124e etage is het op een na hoogst gelegen observatiedek ter wereld - het ligt op een hoogte van 452 m. De liften zijn ook supersnel, 42 km/u. In ca. 45 sec wordt van beneden naar de 124e etage gebracht. Het uitzicht is super. Overal kun je foto's van je laten maken van die typische touristenfoto's die dan in een leuk mapje worden gestopt en die je dan voor veel geld kunt kopen. Ook kun je een foto laten maken waarbij het net is of je als spiderman aan de buitenkant van de Khalifa hangt, of dat je op een steunbalk wandelt die hoog in de lucht hangt. Grappig, maar niet aan ons besteed. Wij genieten liever van het uitzicht. Dat is echt heel gaaf. De Burj Al Arab ligt heel ver weg, verder dan gedacht eigenlijk dus een goede foto zit helaas niet in.

Na dit bezoek gaan we naar buiten, om buiten wat foto's te maken. Op zich lukt dat wel, maar we willen eigenlijk ook nog foto's van zo dicht mogelijk bij de voet van het gebouw maken. Dus proberen we dichter bij het gebouw te komen. Helaas lopen we zo blijkt later de verkeerde kant op dan wel hebben we een enorme omweg gemaakt wat niet had gehoeven. En met 38º kun je niet spreken van lekker temperatuurtje om even te gaan wandelen. Zo nu en dan is er wel even een briesje, maar de zon staat nu zo hoog dat er ook geen echte schaduwpartijen meer zijn, dus het is best wel warm.

Het lukt toch om een paar foto's te maken die we op het oog hebben en dan maken we dat we binnen komen en gaan we op zoek naar een lunchplek.We gaan (weer) voor de sushi. Is toch lekker licht want met het oog op onze high tea hoeven we niet al te veel te eten. En na de lunch gaan we meteen door naar de metro om terug te gaan naar ons hotel. We moeten zorgen dat we om 1600 gewassen en gestreken zijn want om 1700 uur moeten we in de Burj Al Arab zijn.

Ook de high tea hebben we vorige week al geboekt. Helaas bleek de Skyview Bar al t/m 1 november volgeboekt - de high teas zijn erg populair blijkt. Dus we moesten het doen met Sahn Eddar. Niet erg want we hadden een tafeltje bij het raam en ook een mooi uitzicht op Dubai. Er gelden strikte regels voor de kleding in de Burj Al Arab, dus ik had een strijkijzer met plank gevraagd om de ergste kreuken uit onze blouses te strijken om toch enigszins netjes voor de dag te komen. Met de Lincoln Towncar van ons hotel worden we naar de Burj gereden. Maar je komt er niet zo maar binnen en er is een heuse road block. Bij de eerste security stop moeten we onze reserveringsbevestiging laten zien. Zonder een reservering kom je niet verder. De 2e security stop gaat wat sneller, want de eerste screening heb je al gehad. Eenmaal bij het hotel maakt het niet uit en kun je gewoon naar binnen. De lobby is op zich niet groot, maar wel erg hoog. Er is een fonteinshow van 2 etages hoog. En aan weerzijde van de roltrappen - 1 voor naar boven en 1 voor naar beneden - is een tropisch aquarium dat vol zit met tropische vissen. In een van de aquaria zwemt zelfs een haaitje. Ook in de bovenste lobby staat een mooie veelkleurige fontein. En er is veel goud dat er blinkt.

De high tea wordt muzikaal begeleid door een harpist en we beginnen met een glas champagne. Alles helemaal in stijl. De gangen volgen op zich snel, maar je kunt de snelheid ook wel enigszins zelf bepalen. Thee (met keuze uit een ruim assortiment) en koffie is onbeperkt. Mocht je van een van de gangen iets heel erg lekker vinden, dan wordt dat hapje nog een keer apart geserveerd. Het kan allemaal.

Geleidelijk aan begin ik toch wel last te krijgen van de jetlag. Het is inmiddels 1900 uur en we hebben 6 uur tijdsverschil. Omdat we buiten nog een paar foto's willen maken, lopen we over de toegangsbrug naar de security. Hier proberen we een taxi te krijgen, maar de blijkt niet helemaal eenvoudig. Wanneer we bij de security vragen hoe we het beste een taxi kunnen krijgen, roept deze meneer een chauffeur op en worden we in een privé-taxi van het hotel terug naar ons hotel gereden. Niet met de Town Car maar wel met een dikke Lexus. Dan ook maar alles in stijl afsluiten.

De vermoeidheid zet aardig door en terug op de kamer ben ik ook niet lang meer up en running. En terwijl Marco nog lekker ligt te lezen gaat bij mij rond 2030 uur echt het licht uit

Sonja Legius

Hoi Marco en Tamara, jullie prachtige reis zit er bijna op. Met een schat aan nieuwe ervaringen komen jullie straks thuis. Bij deze wens ik jullie een fijne terugreis en tot snel op het Reisburo ! Groetjes Sonja