Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Fraser Island

Ondanks het krappe bedje hebben we allebei redelijk goed geslapen. Natuurlijk weer lekker vroeg uit de veren, dat hoef ik zo langzamerhand niet meer de vermelden ;-).

0615 uur zou de wekker aflopen, maar rond 0600 uur sta ik toch wel al onder de douche. De laatste spullen in het koffer, een laatste check door de kamer en we kunnen gaan. Iets voor 0700 uur staan we buiten. Temperatuur voelt, nog niet super warm, maar dat komt nog wel.

De receptie is nog niet open, maar de meneer die we uit de keuken hebben zien komen - denk toch wel de eigenaar van het motel - komt naar ons toe, nadat hij bij een kamer ontbijt heeft afgegeven en vraagt of we willen uitchecken. We kunnen de sleutels aan hem geven geen probleem. Ook de autosleutels blijven achter, dan kan onze auto eventueel verzet worden wanneer hij in de weg staat. Scheelt voor ons weer een hoop onnodige parkeerkosten.

Om 0710 uur worden we opgehaald, althans dat is zo bevestigd. En dat kan natuurlijk iets later worden want wij zullen vast niet de enigen zijn die naar Fraser Island gaan. Uiteindelijk is het 0730 uur en Marco belt dan toch maar es met het kantoor of wij niet vergeten zijn of dat er iets anders is. Zodra hij met de mevrouw van het boekingskantoor in gesprek is komt de bus er aan. Sorry voor de vertraging. En als we instappen zitten er net 2 dames in de bus…….geloof niet dat zij zoveel werk hadden.

Tegen 0815 uur hebben we iedereen opgehaald en rijden we naar River Heads waar we om 0830 uur aankomen. Daar kunnen wij al bij het hotel inchecken en worden onze koffers gelabeld en weggebracht. Die zien we pas weer op de hotelkamer. Veel tijd om koffie/thee en broodje te scoren hebben we niet want om 0845 worden we echt naar de ferry gebracht. Toch nog snel een koffie & thee gescoord en bij gebrek aan broodjes ieder een muffin, hebben we toch nog iets gegeten.

De oversteek duurt ca. 45 min en onderweg kunnen we diverse dieren tegenkomen: bultruggen - seizoen loopt van augustus t/m oktober -, dolfijnen, dugongs…. Zoals gezegd je kunt ze tegenkomen, met nadruk op kunt :-)

Bij de jetty op het eiland staat er een busje voor ons klaar dat ons naar het hotel brengt. Dat is op zich niet zo ver, maar het is complimentary. Ondertussen dat we naar het hotel rijden, worden er diverse dingen aan ons uitgelegd en wat we waar eventueel kunnen vinden. Er is een heuse shopping village, dat klinkt echter groter dan het in werkelijkheid is. In het winkeltje kun je naast kleding en souvenirs ook drinken en wat eten kopen. In het andere gebouwtje zit de schoonheidsspecialist. En dat heb je het wel gehad zo'n beetje. Bij de receptie krijgen we een What's On folder. Hier in staat per dag met tijden vermeld wat je kunt gaan doen. De keuze is echt reuze: dagelijks kun je walvisspotten - men geeft 100% garantie en als het niet lukt, mag je de volgende keer gratis - is voor ons erg handig ;-) -, een hele dag de mooie plekjes van het eiland struinen onder begeleiding, een rangerwandeling door het moerassige gedeelte dat bij het hotel ligt, les in het vissen, sunset drinks bij de jetty, resort oriëntatie, diverse andere ranger wandeling, met de segway onder begeleiding het strand op…..oftewel je hoeft je niet te vervelen.

Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld en is opgenomen op de Werelderfgoedlijst. Deze vakantie hebben we sowieso al 6 highlights bezocht die op de lijst voorkomen. Het eiland is 123 km lang en 25 km breed en je vindt hier heuvels en valleien met regenwoud en heldere meren. Het eiland is vernoemd naar Elizabeth Fraser. In 1836 strandden overlevenden van het vergane schip Stirling Castle, onder wie kapitein James Fraser en zijn vrouw Elizabeth op dit eiland. Ze werden gevangen genomen door de Aboriginals die hier woonden. James Fraser stierf, maar Elizabeth overleefde en werd uiteindelijk gered.

Op het eiland wonen al meer dan 350 soorten vogels. Het aantal zoogdieren is klein, de meest voorkomende is een kleine vleermuizensoort en Dingo's. De Dingo's hier op het eiland zijn het minst met honden vermengd. In de meren op Fraser Island komt niet veel leven voor ivm de zuurtegraad van het water en de lage voedingswaarde. Het water is te schoon.

De officiële check in tijd is pas tegen 1400 uur, maar er zijn al 2 kamers klaar en een van die kamers is de onze. Helemaal super, kunnen we meteen de andere spullen kwijt en ik had mijn bikini nog niet aan, kan ik die ook meteen aanschieten. Maar we doen het uiteindelijk toch lekker anders. Nadat we de spullen op de kamer hebben gelegd, gaan we terug naar de receptie. Eerst even kijken wat er op de kaart van de restaurants staat voor het eten vanavond. Een restaurant is toch wel wat netter eten, wordt ook verwacht dat je je daar naar kleedt wat voor ons geen probleem is, maar dat is aan de prijs toch wel te merken. De andere 2 restaurants zijn wat meer casual en de prijzen ook. Wat het vanavond gaat worden weten we nog niet. Dan gaan we terug naar de receptie want om 1045 uur gaan we met de ranger mee voor de WallumWalk. Wat is een Wallum? Dat is een Aboriginal woord voor moerassige grond. De ranger legt het een en ander uit over de begroeiing en licht een aantal planten nader toe. Ook legt ze uit dat de begroeiing van tijd tot tijd echt een bushfire nodig heeft om weer helemaal opnieuw te kunnen beginnen. Sommige planten schieten pas zaadjes nadat er een brand overheen is gegaan. De Sequoia boom heeft ook dit principe. Dus iedere 6-7 jaar hebben ze hier in de hoteltuin een gecontroleerde bosbrand waarna de natuur zich weer kan herstellen en planten weer goed kunnen gaan groeien. Vandaar dat je hier ook geen hoge bomen en struiken ziet. Ze wijst ons diverse planten aan die eetbaar zijn en die de kok - van dat dure restaurant - gebruikt in zijn gerechten. In het grote meer dat in het natuurgebiedje ligt zitten 4 soorten kikkers, die zich aan de wateromstandigheden hebben kunnen aanpassen. En heel toevallig spot een van de andere deelnemers een kikkertje op een grasspriet. Denk dat het beestje niet groter is dan 5 cm. En knalgroen….kleine broertje van Kermit wellicht ;-).

Ook zien we een Honey Eater oftewel een honingeter - een Bonte Honingeter om precies te zijn. Het beestje is niet groter dan 10-15 cm. 's Morgen zijn ze wat beter te spotten dan tegen de tijd dat wij er zijn. Maar helaas de komende 2 dagen hebben wij 's morgens geen tijd.

Na deze wandeling lopen we naar het andere restaurant, dat ligt namelijk niet in het centrale deel van het resort en lopen we door naar de jetty. Eigenlijk hebben we best wel trek en het is pas 1130 uur, maar goed we hebben vanochtend ook niet zoveel gehad. Dan toch maar wat eten. Een beefburger voor Marco en voor mij een bordje garnalen. Heerlijk. De garnalen waren in het kader van het duurt even maar dan heb je wel wat….moest ze namelijk nog allemaal pellen. Na de lunch lopen we omhoog om de Great Sandy Strait route te volgen. Deze loopt helemaal door de bosbegroeiing van het resort. Hier en daar komen wel langs de dingoafzetting. Er zitten namelijk dingo's op het eiland en dat zijn niet altijd de meest vriendelijke dieren en al helemaal niet wanneer ze puppies hebben en dat is nu wel het geval. Dat wil zeggen het is nu wel het seizoen daarvoor. Af en toe kijken we op het strand of we iets zien lopen, maar dat is toch niet zo. Wat we wel tegenkomen varaan van ca 1.5m die snel de boom in klimt zodra hij ons ziet en wij hem zien. Helaas weet ik niet precies welke varaan het is geweest, maar hij zit snel hoog genoeg in de boom waardoor het maken van een foto erg lastig wordt.

Aan het einde van de Great Sandy Strait - een wandeling van 1.2 km - volgend we de Beerilbee trail - een wandeling van 2 km. Deze komt uit bij de shopping village, komt goed uit kunnen we meteen wat drinken kopen.

Gelukkig is het niet super warm dan wel zorgen de bomen voor een hele goede beschutting. Her en der is het echt een heel smal paadje en moeten we onder bomen door dan wel over stronkjes heenstappen. Maar het is wel een leuke route om te lopen. En de vogelgeluiden die je onderweg hoort, fantastisch.

Nadat we wat drinken hebben gekocht gaan we terug naar de kamer en dan schieten we wel onze badkleding aan. Vanmiddag is het tijd om lekker lui aan het zwembad te liggen. Wanneer je net uit het water komt, voelt de wind enigszins frisjes aan maar dat komt snel verandering in en dan voelt hij heerlijk verkoelend aan. Zo nu en dan komt er even een wolkje voor de zon, maar verder schijnt hij goed.

Tegen 1600 uur gaan we terug naar de kamer. Even nog op het balkon zitten en dan douchen. Heerlijk.

De kamer is mooi ingedeeld. Redelijk ruime badkamer met een heel groot raam. Er staat wel een schutting omheen zodat niemand je kan zien, maar je hebt wel een mooi natuurlijk zicht. Helaas is het uitzicht van onze kamer op het balkon niet zo mooi, maar sommige kamers kijken dus echt uit op het moerassige deel van de begroeiing hier rondom het resort. En het is er heerlijk rustig.

WiFi is ook beschikbaar, zij het tegen betaling van AUS 15 en dan heb je 24 uur WiFi met max 1 GB aan data. Als we daar maar mee toe komen ;-)

Morgen is het wellicht uitslapen, tot wel 0615 uur….morgen gaan we de hele dag hier het eiland afstruinen op zoek naar de mooie plekjes. Maar daarover morgen meer :-)