Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Airlie Beach

En voor we er aan gewend raken, vandaag maar weer es ouderwets vroeg uit de veren. Gelukkig ben ik vanochtend niet om 0400 uur gewekt door het concert van The Birds…..een van de lokale bandjes hier die tegen het ochtendgloren uit volle borst hun lied vanuit de bomen ten gehore brengen ;-)

Voor we gaan eten, brengen we eerst de spullen naar de auto. Hoeven we straks alleen nog maar een laatste controlerondje te maken. Zo gezegd, zo gedaan…en om 0730 uur gaat de reis verder richting Zuiden en wel naar Airlie Beach. Een rit van ca. 3.5 uur.

Het is rustig op de weg en dat is ook niet zo gek, want het is zondag natuurlijk. Gelukkig is de weg niet zo leeg dat we niemand voor of achter ons hebben. Er is wel wat leven in de brouwerij, maar niet veel dus. Het is amper 0915 uur en de thermometer geeft al 31º aan…..beter dan heel erg warm. Naast het feit dat het erg warm is, waait het ook ontzettend hard. Dat zien we wel aan de bomen en struiken.

Gezien het aantal roadkills langs de kant van de weg - naast een varken voornamelijk walibis - blijkt wel dat Bruce Highway een belangrijke verbindingsweg naar het zuiden is.
Het landschap is er afwisselend, van begroeiing zoals wij die al eerder hebben gezien tot uitgestrekte weides met vee. Her en der nog een suikerrietveld dan wel fruitplantage.

Eigenlijk is het een hele gewone rit met weinig spannende dingen. Hoe later het wordt, hoe meer de warmte voor en achter ons op het wegdek danst. Thank God voor Airco. Na 2.5 uur stoppen we bij een benzinestation. Even de tank volgooien en kijken of we wat kunnen drinken. Helaas het restaurant bij het station is niet open en de taverne die op het perceel naast het bezinestation ligt is ook niet echt geopend. Dan maar zonder een koffiepauze verder. Marco rijdt het laatste stuk naar Airlie Beach. Op het laatste stuk hebben we zelfs een kleine regenbui….zijn we niet echt meer gewend. De laatste keer dat we regen hebben gehad was in Melbourne, heel lang geleden ;-)

In Airlie Beach gaan we eerst op zoek naar de organisatie met wie we morgen gaan zeilen. Die hebben we snel gevonden. Alles is in orde voor morgen - we worden om 0715 uur opgehaald. Geen probleem, we zijn het gewend om vroeg op te staan ;-)

Het hotel ligt aan het begin van het dorp, dus we moeten een stukje terug. De ligging is echt super, mooi uitzicht over een azuurblauwe zee. De kamer is nog niet klaar, maar we kunnen de auto al parkeren en later terug komen. Dan eerst het dorp in om wat te lunchen. Airlie Beach is weer heel anders dan Townsville. Je merkt meteen dat het hier toeristischer is. Veel backpackers ook weer. En overal winkeltjes, reisbureautjes en restaurantjes. Helaas begint het even te spetteren, maar voor we echt goed nat kunnen worden is het weer droog en geen spat afgekoeld.

In een van de straatjes komen we een Aboriginal Art Shop tegen. Hier verkopen ze oa. Didgeridoos. Er staan hele mooie exemplaren tussen. Eentje is heel erg op ons van toepassing. De Aboriginaltekeningen op deze didgeridoo staan voor veel reizen en gelukkig/blijdschap. Dit laatste wordt uitgedrukt door een kangoeroe. We staan nog even de dubben over de prijs, eerlijk is eerlijk voor ons is het een souvenir en dan is het wel een behoorlijk prijskaartje. Aan de andere kant, dit is wel een originele en geen goedkoop ding waar nauwelijks geluid uitkomt en kwalitatief generlei waarde heeft. De winkel verstuurt alle gekochte items gratis via FedEx naar oa. NL. Dus we hoeven zelf niet met het ding te gaan slepen en bedenken hoe we eea. mee gaan nemen cq mee gaan krijgen. Uiteindelijk gaan we overstag, we hebben voor ons zelf een mooi aandenken gevonden. De deal is dat we er ook een gratis boemerang of schilderijdoek bij krijgen. Wij kiezen voor een boemerang omdat dit voor ons een 2e optie was om mee te nemen. Alles wordt samen verstuurd, dus we hebben er geen omkijken meer na. En als we willen kunnen we vanmiddag om 1700 uur terugkomen voor muziekles.

Helemaal happy met onze aankoop gaan we op zoek naar een lunchadresje en aansluitend terug naar het hotel. De kamer is klaar en we kunnen de spullen kwijt. Gelukkig ligt de kamer op de begane grond en hoeven we niet te slepen met onze koffers. De kamer is echt super: we hebben weer ieder een eigen queensize bedje (voor een uit en een thuiswedstrijd ;-) )

Het waait behoorlijk maar koud is het niet, tijd voor het zwembad. Het duurt nog even voor het 1700 uur is.

Maar als je dan zo in de schaduw bij het zwembad ligt, dan voelt het toch wel fris aan. Een bedje in de zon biedt uitkomst. Krijgen we op de valreep toch nog een mooi bruin velletje :-)

Tegen 1530 uur gaan we ons opfrissen en richting de winkel voor onze muziekles. Bij een restaurantje schuin tegenover het winkeltje reserveren we een tafeltje voor we aan de muziekles beginnen.

Het lijkt erop dat we maar met zijn tweetjes zijn, maar uiteindelijk komen er op de valreep nog 2 jongens aan. Marco krijgt onze didgeridoo en ik een uit de winkel. Het ziet er gemakkelijk uit zomaar in die houten pijp blazen, maar dat valt nog niet mee. Uiteindelijk lukt het mij om de basis gespeeld te krijgen, maar dan houdt het ook wel op. Het is niet zo zeer de techniek, dan wel het oefenen om dit instrument te kunnen bespelen. Benieuwd of het gaat lukken….ooit, een keer :-)

Het restaurantje waar we gaan eten heeft onlangs nog hele beroemde gasten gehad. Brad Pitt en Angelina Jolie hebben hier de afterparty gehouden toen ze klaar waren met de opnames voor de film Unbroken. Een aantal scenes zijn hier op de Whitsundays opgenomen. Het grappige is dat wij in Cambodja destijds ook bij een kroegje hebben gegeten waar Angelina was geweest en er zelfs een cocktail gemaakt heeft die er wordt verkocht als de Angelina Jolie cocktail. Hoe verrassend die naam ;-)

Het eten is smaakt goed, alleen hadden we er iets meer van verwacht wellicht qua smaak. De chargrilled tuna smaakte niet echt chargrilled, maar dat kan aan ons liggen. Na het diner halen we nog een toetje bij de ijsboer. Lekker ijs gemaakt van een combinatie van schepijs en frozen yoghurt. Heerlijk. Onder het genot van ons toetje wandelen we terug naar het hotel, letterlijk met de wind in onze haren.

Nog even douchen en wat lui zijn, morgen gaan we weer leuke dingen doen.

jack

Mooi verhaal weer, benieuwd of het geluid van de didgeridoo in Eindhoven te horen Is.hahahaha

Ton Veersteeg

Ik zie het al voor me: intermezzo bij onze volgende tentoonstelling, een optreden van Tamara spelend op haar didgeridoo!!