Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Townsville

En dan heerlijk uit kunnen slapen zeg. De wekker staat op 0730 uur. Vandaag niks speciaals alleen van Cairns naar Townsville rijden, op ons gemak.

Om 0600-0615 uur zijn we allebei klaarwakker. Dan ook maar douchen, aankleden, koffer inpakken - had ik gisteravond niet meer gedaan - en ontbijten. Zo gezegd, zo gedaan. Nadat we de spullen al in de auto hadden gelegd, gaan we naar het restaurant. Het is druk, maar dat komt natuurlijk omdat wij ook wat later zijn. Wij zijn al die drukte niet gewend ;-).

Wat wel grappig was in dit hotel, is dat we gratis ontbijt kregen aangeboden omdat wij hier 3 nachten hadden geboekt. In totaal 4 als je de 1e avond voor onze duiktrip ook meetelt. En het ontbijt is hier echt goed. Voor warme gerechten moet je bijbetalen, maar dat is voor ons als gast maar $9. Niet veel dus.

Rond 0800-0815 zitten we dan in de auto naar het zuiden. In Cairns draaien we Bruce Highway op en die blijven we tot in Townsville volgen. Het is een rit van 4.5 uur. Nadat we Cairns achter ons hebben gelaten rijden wij door het prachtige groene jungle landschap. Het wordt afgewisseld met hele grote velden suikerriet. Het is pas 0830 uur en de thermometer geeft al 27º aan. Lekker weertje vind je niet….

Laughing

Na verloop van tijd wordt het landschap afgewisseld met super grote bananenplantages. Ook staan er veel fruitstalletjes langs de kant van de weg waar je vers fruit kunt kopen. Ook hier vliegen veel roofvogels rond. We denken dat het kites - wouwen - zijn.

Langzaam aan veranderd het landschap in wat minder groen, maar niet dor of zo. Halverwege de rit stoppen we in een van god verlaten dorp bij een BP stationnetje. Het is heel klein, heeft bij gratie god 2 pompen, maar je kunt er wel redelijk veel dingen krijgen zo ook een beker verse koffie en thee. En zo komt het dat wij zo rond 1015-1030 uur bij het tankstation op het terrasje zitten. Als de auto's dan weg zijn, is de stilte bijna oorverdovend. Zo lekker rustig, de zon schijnt vol op - gelukkig hebben we een schaduwplaats - het enige wat je nog zou willen is wellicht een meer idyllischer plekje. Maar op zich zit het hier ook goed. Dan is het mijn beurt om verder te rijden. Het verkeer is redelijk onderweg. Soms hebben we niks voor en achter ons en dan rijden we in een kolonne achter elkaar aan. Hier en daar ligt een walibi langs de weg. Ergens zie ik een hond liggen, maar dit kan natuurlijk ook zomaar een dingo zijn. Ben niet gestopt om te kijken wat het nu precies was, want eigenlijk zie ik het liever helemaal niet. Het landschap is intussen ook veranderd en komt ons weer erg bekend voor - veel bomen die aangetast zijn door bush fire. Naast het natuurschoon en de roadkill passeren we nog een opmerkelijk wijnhuis: Murder Scene……moet een crimineel goed wijntje zijn neem ik aan of zoals Marco al zei: they will make you an offer you can't refuse

Wink

De reis verloopt voorspoedig en rond 1230 uur zijn we in Townsville. Eerst gaan we naar het duikcentrum, want morgen gaan we op de Yongala duiken. Dat is het wrak van een cruiseschip dat hier op 3 uur varen voor de kust ligt. Bij het duikcentrum krijgen we te horen dat het weer erg aan verandering onderhevig is en dat we pas einde van de middag zeker weten of we echt kunnen gaan duiken. Ja dat is natuurlijk ook nog een risico. En eerlijk is eerlijk met ruig weer wil je niet graag op de bood zitten, los van het feit dat het dan ook nog es onverantwoord kan zijn om de duik te maken.

Fingers crossed! En anders moeten we vanavond a la minuut ons plan gaan aanpassen want een alternatief hebben we niet echt.

Na het bezoek aan de duikschool gaan we eerst langs de haven waar we ons morgen moeten melden. Weten we meteen waar het is en waar we de auto moeten parkeren. Vandaar rijden we Strand op, een boulevardachtige straat hier in Townsville. Het ziet er allemaal erg gezellig uit. We gaan op zoek naar een parkeerplaats want het is inmiddels wel tijd voor de lunch. Uiteindelijk kunnen we de auto in een zijstraat van Strand kwijt. We kijken nog goed of we niet ergens moeten betalen, je weet maar nooit, maar we zien niks en bij de andere auto's zien we ook niks achter de ruit liggen, dus we gokken het er gewoon op. De kaart van de Coffee Club ziet er wel goed uit en we kunnen lekker op het terras zitten. In eerste instantie was nog erg druk, maar je merkt dat het tegen het einde van de lunchtijd loopt want het wordt steeds rustiger. Marco gaat voor de gepaneerde inktvisringen en ik voor een toast met zalm, avocado en een gepocheerd ei, een beetje het ontbijtje dat ik ook in Sydney een paar keer heb gehad.

Na deze heerlijke lunch gaan we verder. Ik moet nog teenslippers hebben. Nu had ik in Darwin al iets gevonden, maar we hadden zoiets van ach in Cairns heb je ook nog wel wat. Maar helaas, daar ben ik niet kunnen slagen. Dus dan maar in Townsville kijken. Eerst gaan we naar het hotel om in te checken en onze spullen op de kamer te zetten. We hebben een mooie eenvoudige kamer met uitzicht op een meer. Gelukkig zitten we aan de achterkant van het gebouwtje dus hebben we alleen bestemmingsverkeer voor onze deur langs lopen. En ze hebben WiFi…helaas alleen bij de receptie, maar dat is op zich geen probleem. Helaas blijkt het zo'n systeem te zijn, waar je per apparaat maar 1/2 uur WiFi hebt en als je meer wilt moet je betalen en heb je een gelimiteerd aantal MB's. Er is wel een netwerkkabel in de kamer, maar daar betaal je de hoofdprijs voor ook een beperkte tijd. Nou ja dan maar niet.

Undecided

Uiteindelijk hebben we na enig zoeken het winkelcentrum gevonden waar we slippers kunnen kopen. Maar helaas het winkeltje heeft ze niet. De verkoopster verwijst ons naar een ander winkelcentrum dat iets verder door ligt. En daar hebben ze wel de slippertjes die ik had gezien. Even passen en ik heb weer teenslippers. Kan ik ze meteen morgen op de boot gebruiken. Voor we weer terugrijden naar het hotel bellen we even met het duikcentrum, want als we morgen op de boot gaan, moeten we zorgen dat we iets van eten hebben omdat het ontbijt in het hotel pas van 0600 uur beschikbaar is en dan zijn we al ruim op weg richting haven want de boot vertrekt om 0630 uur. Maar er is nog niks bekend. Dus gooien we eerst onze tank vol bij de Shell bij het winkelcentrum (de benzine kost hier $1.49 = ca € 1.050), scheelt een slok op een borrel met wat we in de outback kwijt waren zeker met die 4WD die we hadden :-D.

Terug in het hotel bellen we nog een keer met het duikcentrum….helaas……………het weer is te slecht om uit te varen!

Geen duik op de Yongala

Frown
. Enorm balen…maar goed dat is een risico wat je loopt. Dus we moeten ons plan gaan aanpassen en kijken wat we in Townsville kunnen gaan doen want veel staat er niet vermeld over Townsville. En om door te rijden naar Airlie Beach heeft ook geen zin. En dat te bedenken dat we het grootste deel van ons programma op deze duiktrip hebben aangepast, omdat er maar een paar keer per week naar de Yongala gevaren wordt. Helaas, het zij zo....overmacht kunt je niks aan doen en als dit het enige is wat op deze vakantie niet lukt cq tegenvalt.....

Voor het avondeten doen we niet te moeilijk dat doen we hier in het hotel. De meest dichtbij zijnde restaurants zijn allemaal van een of andere bekende / minder bekende fastfoodketen en daar hebben we echt geen zin in. En voor morgen….dat zien we later dan wel weer. Uiteindelijk zal het allemaal wel met ons goed komen denk ik zo

Smile

(PS: er volgen binnenkort nog wel meer foto's van onze trip naar Kuranda!)