Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Great Barrier Reef - Life Board

Ondanks dat we veel wakker zijn geweest, hebben we toch wel goed geslapen. Marco heeft toch nog wat naweeën gehad van de overvloed aan zon. Gisteravond was hij in eens niet helemaal lekker en vannacht heeft hij ook nog last gehad van de zon. Dus dat we vandaag uit de zon willen blijven, is een heel goed plan.

Ruim voor tijd zijn we wakker, wat wil je, met al dat vroege opstaan in de afgelopen paar dagen zijn we er gewoon aan gewend geraakt

Laughing
De ochtend gloort al door het raampje en boven op het dek is het heerlijk. De zee is lekker kalm, de boot deint wat op het water en de zon begint op te komen. Dit is echt genieten.

Zo langzamer hand komt de boot tot leven. Marc, onze hoofd divemaster, wekt iedereen die er nog niet is en rond 0645 uur is iedereen in het land der levenden. We krijgen meteen een briefing over de eerste duik. En rond 0725 liggen we in het water voor onze eerste duik. Nog boven aan het wateroppervlak zien we op de bodem een haai liggen. Het is een witpuntrifhaai, dus het is meteen zakken. De haai blijf in eerste instantie goed liggen, maar dan vind hij het welletjes en zwemt weg.

Wederom doen we een duik op Flynn's Reef, maar deze keer zwemmen we langs de koraalwand. Het is een mooi duik en het rif bruist weer van het leven. Even verder op komen we onze vriend weer tegen op zijn gemak op de zandbodem. Als hij ons opmerkt zwemt hij weer weg, niet lang daarna hebben we een ander interessant object in het vizier. De Schilpad. Deze trekt zich niks van ons aan en doet gewoon zijn ding.
Na deze duik is het tijd voor het ontbijt en daarna gaan we wat op bed liggen luieren. Want ook op het dek is het heel warm en de zon begint goed door te komen.

Dan is het tijd voor de briefing van de 2e duik. Al tijdens het ontbijt zijn we weer verder gevaren naar een ander rif. Dit rif is net zo mooi als het vorige. Er zijn hier veel doorgangen waar je tussen het koraal door kunt zwemmen. Heel erg mooi. Marco ziet onderweg nog een haai - zou een grijze moeten zijn geweest - maar die was zo snel dat hij mij nog net kon wijzen waar het beest zwom, maar ik het hem niet meer gezien. Op de rif woont ook een supergrote schildpad, maar die was helaas ook niet thuis. Maar zo tegen het einde van de duik worden we alsnog beloond en zien we een kleiner formaat schildpad die op zijn gemak lekker aan het eten is en zich totaal niks van ons aantrekt. We zitten al vlak bij de boot en moeten terug. Onder aan de boot hangt een trapeze, hier houden we ons aan vast voor onze veiligheidsstop. Intussen kunnen we genieten van een redelijk grote Napoleonvis, een barracuda en diverse andere grotere vissen die zich onder de boot bevinden.

Meteen na deze duik kunnen we gaan lunchen. En dat komt goed uit want wij lusten wel wat. Na de lunch hebben we wat meer tijd om te relaxen. Aangezien het we gisteren van dat eventjes zo rood geworden zijn, gaan wij niet buiten op het dek zitten - waar het ook nog es super warm is - maar gaan lekker even op bed liggen in de hut. Even niksen. Ik onderneem nog maar es een poging om wat foto's te uploaden en warempel dat lukt. Weliswaar allemaal een voor een, maar goed het lukt.

Rond 1530 uur krijgen we de briefing voor de 3e duik. De groep is gelijk een stuk grotere, aangezien er een groot deel van de deelnemers geslaagd is voor hun Open Water certificaat en die mogen nu hun eerste duik zonder instructeur maken. In het begin is het even druk, maar algauw zwemmen we weer gezellig met zijn tweetjes door de koraalbommies. We zien weinig spectaculaire dingen, maar ja dat kan ook niet altijd natuurlijk. Op een gegeven moment zijn we toch wel wat de weg kwijt. Marco zijn kompas was een beetje wiebelig, aangezien we voornamelijk in ondiep water hebben gedoken, was het geen probleem om even naar het wateroppervlak te komen om te kijken waar de boot nu lag. Gelukkig zaten we een heel eind in de goede richting. Allebei vonden we deze dive site niet zo super, in ieder geval niet zo super als de vorige 2 van vandaag.

Een van de deelneemsters is jarig en voor haar had de kokkin een snickerstaart gebakken. Eerst wordt er natuurlijk voor de jarige gezongen en dan is het lekker bakkie thee met een stukje taart. Tot het avondeten is het weer even lekker luieren. En daarna night dive!

Deze keer was het wat spannender dan gisteravond. Gisteravond zijn we nog onder begeleiding van een dive master in het water geplonst, maar nu zoeken we het zelf uit. Overdag zijn we al een beetje verloren gegaan hier op het rif, laat staan wat het dus in het donker wordt. Er zijn nog 3 andere personen die aan de nachtduik mee doen dus we besluiten hun in de gaten te houden. Ook vanavond blijkt iedereen weer op een oor te liggen. Hier en daar zwemt nog wel wat rond hoor. Zo komen we een grote slapende koffervis tegen en een platvis die zich in het zand probeert te begraven Verder zien we eigenlijk niet zoveel - zowel letterlijk als figuurlijk niks. Wat wel heel grappig is, is dat er tijdens deze duik honderden hele kleine visjes op het licht van de zaklamp afkomen die visjes voel je overal op je hand en arm.

Na even snel aan de oppervlakte gegluurd te hebben waar de boot lag, we zagen wel wat licht, maar dat kan ook de maan zijn en als je dat volgt, kom je nooit bij je boot :-), zijn we terug naar de boot gezwommen. Deze lag in wat dieper water dus wij letten goed op of wij wellicht een haai zouden zien die zich bij de boot kan ophouden. Maar helaas dat was niet het geval. Wel zwom er een grote Trevally bij de boot. Deze lijkt enigszins op een tonijn en is best een razendsnelle massieve vis. De groep die na ons binnen kwam, heeft de witpuntrifhaai wel gezien. Ach ja zoals dat gaat.

In principe komt de haai niet bij de boot in de buurt wanneer er een Trevally rondscheurt. Gewoon vanwege het feit dat de haai het zich niet kan veroorloven gewond te raken door dit beest en wij hebben hem als een razende door dat water zien scheuren, dus wij snappen de beweegredenen van de haai wel.

Na deze duik zit het er op voor vandaag. Letter en figuurlijk. We spoelen ons snel af, dat is ook gevraagd door de crew. Wanneer je doucht dan svp maximaal 3 minuten omdat er maar een beperkte hoeveelheid zoetwater aan boord is.

Marco gaat nog wat drinken, maar ik ga tanden poetsen en naar bed. Ik heb het geen 2100 uur zien worden en Marco nog net.