Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Great Barrier Reef - Lifeboard

0505 uur schiet ik wakker. Eigenlijk heb ik nog 10 min maar OK die laat ik maar voor wat het is. Allebei springen we nog snel even onder de douche en dan is het uitchecken. Onze koffers blijven achter in het hotel, daar komen wij dinsdagmiddag weer terug.

Rond 0620 uur worden we opgehaald en naar het duikcentrum gebracht. Daar moeten wij ons even melden dan is het op weg naar de haven.

Meteen wanneer we op de boot komen krijgen we ontbijt geserveerd. Het is een overwegend jonge groep waarvan er redelijk veel de openwater cursus doen. De groep gecertificeerde duikers is niet zo groot. Terwijl we aan het ontbijt zitten, vertrekt de boot naar de eeste dive site. Het is ca. 3 uur varen.

Rond 1015 uur begint de eerste duik. We kunnen of alleen gaan of onder begeleiding van de dive master. Het is de eerste keer dus wij kiezen voor de dive master. We beginnen op Millns Reef - Cigar Bummie & Turttle Bummie - die laatste heet zo niet zo zeer omdat er schildpadden zitten, maar omdat de bummie van boven af gezien eruit ziet als een schildpad Het is een heerlijke duik en verloopt heel goed. De koraaltuin is prachtig en er zitten veel vissen. De barracuda's van min. 1 m springen er toch wel uit. In totaal zijn we ongeveer 40 min onderwater.

Nu hebben we voor de duik nog geen uur in de zon gezeten, waarbij wij ons voor het gemak niet hebben ingesmeerd. Deels ook niet meer aan gedacht en we zijn eigenlijk al verbrand. Dus 's middags zorgen we dat we uit de zon blijven. De tweede duik die dag, doen we al zonder de dive master en dat bevalt prima De 2e duik is op hetzelfde rif, maar minder diep. We komen een blue spotted stingray tegen die een stuk uit zijn vleugel mist, en gezien de vorm lijkt het erop dat een haai een hap uit zijn vin heeft genomen. Maar hij kan nog wel vooruit gelukkig.

Voor de 3e duik verkassen we naar Flynn's Reef. Ook hier is het koraal heel erg mooi en een drukte van belang op het rif. Eerlijk gezegd vind ik dit rif mooier dan Milln's. En terwijl we wat rondhangen in het ondiepere deel van het rif, komt er op zijn gemak (of wellicht haar gemak, we kunnen het verschil van boven niet zien) een witpuntrifhaai aan gezwommen. Die cruiset lekker op zijn gemak tussen het koraal door. Wij helemaal blij en nog steeds enigszins euforisch wanneer we nummer 2 voorbij zien cruisen. Fantastisch.

Na het avondeten is het tijd voor onze laatste duik - de nachtduik. Is voor ons al weer een hele tijd geleden. En allebei hebben we wel wat last van een gezonde spanning, want spannend is het toch altijd wel om dat zwarte gat in te springen.

Ook deze eerste nachtduik is onder begeleiding. We zijn tijdens onze laatste duik ook hier geweest, maar in het donker is het toch allemaal wat anders. Net voor we echt plonsen, krijgen we een zaklamp mee. Het grappig is dat wanneer je overdag op het rif bent, de bedrijfheid enorm is en 's avonds is iedereen naar huis en 'ligt op een oor'. Zie je dan helemaal geen vissen….jawel er zwemt uiteraard wel wat rond. Een hele grote humpheaded parrotfish…dit is wel zo'n groot beest. Een heremietkrab kruipt rond, net zoals een supergrote zeeslak. Ook zie we nog een blue spotted stingray in diepe slaap op de oceaanbodem liggen. Helaas geen haaien deze keer. De hele duik duurt ca. 35 min.

Boven aan dek is het de spullen snel uit, even snel afspoelen onder de douche en dan nog een stuk versgebakken cake als toetje. Om 2100 uur liggen we in bed, het is mooi geweest. Gelukkig ben ik niet ziek geworden. De pillen die ik vorig jaar geadviseerd heb gekregen in Egypte zijn echt super. Morgen is het om 0645 reveille voor de eerste duik.

Ton Versteeg

Hoi Tamara en Marco,
mooie en gedetailleerde reisverslagen hebben jullie tot nu toe gemaakt. Na uiteraard het nodige te hebben gezien en beleefd. Ik vind het nog steeds bijzonder dat we hier jullie feitelijk op de voet kunnen volgen.
Nog een heel fijne reis verder en ik zie de verhalen en foto's wel verschijnen.
En o ja, volgende keer eens geen pil nemen. Gun die vissen ook eens een warme maaltijd :)

Groetjes uit Best.