Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Victor Harbor & Adelaide

Half 6…….ook in de afgelopen nacht hebben we weer goed geslapen. Gezien de lange reis die we voor de boeg hebben, gaan we snel douchen, aankleden en hup spullen in de auto. Het is lekker fris op de kamer dus toch nog maar even de verwarming aan. Buiten is het nevelig, maar het ziet er toch wel goed uit.

Marco had al wat spullen in de auto gezet en werd daarbij gadegeslagen door de Skippy Family. Ze houden goed in de gaten wat we doen, dat wil zeggen een paar houden de wacht en de rest graast onverstoorbaar verder. Op die vroege tijdstip is nog niks open in Halls Gap dus we moeten onderweg een ontbijtje zien te scoren. Het is mooi hoe de nevel in het dal hangt en de bergtoppen, die overigens voor de Aboriginals heilig gebied zijn, al van de zon genieten.

We maken gebruik van de snelle check-out, oftewel hup die kamersleutel in een brievenbus gooien en dan is het om 0625 gaan met die banaan. Er is echt op een paar schoonmakers na niemand op straat. Zodra we het dorp uitrijden zijn we omringt door boslandschap met weides waarin her en der kangoeroes op hun gemak van hun ontbijt genieten.

Het is hier echt mooi. Even verder op springen er een paar door het veld, maar ik ben rijd toch sneller

Tongue Out

En dan krijg ik een ongewone tegenligger…een jonge kangoeroe komt ons enigszins verdwaasd tegemoet gesprongen. Gelukkig hadden we hem op tijd gespot dus we kunnen op tijd remmen en kijken wat hij gaat doen, gelukkig slaat hij voor hem linksaf het veld in. En wij rijden op ons gemak verder.

En dan kunnen we links af de A8 op, de National Highway. De temperatuur geeft een aangename 9 graden aan, maar dat wordt op een gegeven moment 3 graden. De mistbank waarin we terecht zijn gekomen helpt daar ook een handje aan mee. Na deze mistbank gaat de temperatuur heel geleidelijk omhoog. De zon schijnt, maar super warm is het niet. De omgeving blijft enorm wijds en heuvelachtig afgewisseld met weilanden waarin schapen dan wel runderen grazen.

In Nhill blijkt een bakkerij geopend te zijn, hier stoppen we maar meteen voor een ontbijtje. Een sandwich tonijn en een sandwich kaas met een kopje koffie en thee. Dan kunnen we er weer even tegen. In het begin van onze trip hadden we nauwelijks verkeer om ons heen en vervolgens zagen we voornamelijk tegenliggers. Maar nu krijgen we ze nu en dan gezelschap van auto's die dezelfde richting in moeten als wij.

We hebben nog een korte tank- & sanitaire pauze en rijden dan door naar Victor Harbor. Een leuk stadje aan de zuidkust van Australië. En inmiddels is het 23º. Vlak bij de Horse Drawn Tram midden in het centrum parkeren we de auto. Het is tijd voor een lunch. Heerlijk salt & pepper squid op het terras. Daarna gaan we met Horse Drawn Tram naar Granite Island. Het is een grappig ritje van een 15 min. Op het eiland kun je een wandeling maken en op verschillende plekken genieten van het uitzicht over de oceaan. En met zo'n 30-45 min ben je het eiland op je gemak rondgewandeld. Er is een opvangcentrumpje voor pinguïns op het eilandje. Hier worden gewonde dieren en weesjes opgevangen. Wanneer blijkt dat ze niet meer uitgezet kunnen worden, blijven ze hier. De pinguïns die hier in Australië zijn, is de kleinste soort die er is. Ze worden niet groter dan 35cm. Helaas zijn deze beestjes een gemakkelijke prooi voor vooral honden en andere vogels.

Na dit bezoek gaan we met de tram weer terug naar het vaste land en gaan richting Adelaide. Vanuit hier is het nog een rit van 1.5 uur. Wederom door een prachtig stuk natuur. Onderweg komen we veel wijnstokken tegen van de diverse wijnhuizen die hier in de omgeving liggen.

Vlak bij de stad wordt het aanzienlijk drukker en het wegennet breder. In de stad is het gewoon spits. Ons hotel ligt midden in het centrum. Een mooi hotel en wederom een mooie kamer. Het is maar voor 1 nacht. Morgen vertrekken we naar Uluru.