Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Van Sydney naar Melbourne

Het is 0400 uur wanneer ik voor het eerst op de wekker kijk. Nog even omdraaien en voor mijn gevoel was dat ook maar even want om 0445 loopt de wekker af. Snel even douchen en de laatste dingen in het koffer.

Om 0530 zijn we beneden om uit te checken en wachten we in de lobby op onze airport pickup. Het is dezelfde meneer als die ons na aankomst naar het hotel heeft gebracht. Het is nog vrij rustig op dit tijdstip. Vlakbij het vliegveld en op het vliegveld zelf is het een drukte van jewelste. Niet normaal. Alles wringt en dringt door elkaar heen. De rit naar het vliegveld duurde ongeveer 20 min. Dus we zijn ruim op tijd voor onze vlucht van0800 uur.

Als we inchecken blijkt dat we ook een vlucht eerder kunnen krijgen, namelijk die van 0715 uur. Dan doe die maar.
Nadat we zijn ingecheckt, gaan we eerst op zoek naar een tentje voor een snel ontbijtje. Een croissantje ham/kaas, een chocolade croissantje en een kopje thee/koffie gaat er altijd wel in. Dat croissantje ham/kaas viel een beetje tegen, maar de rest smaakte goed. Het board an sich verloopt vlotjes en de vlucht vertrekt op tijd. Het zijn merendeel zakelijke reizigers op deze vlucht.

We werpen nog een laatste blik op Sydney. Heel in de verte zien we the Opera House nog liggen, dat wil zeggen we zien een los wit bouwwerk naast het water liggen, dus het kan niet anders zijn dat de SOH. De brug zien we niet liggen, die gaat helemaal op in het landschap. Het weer is goed en de zon schijnt. Het uitzicht vanuit het vliegveld biedt zicht op een groen heuvelachtig landschap met her en der bebouwing. Verder geen echt bijzonderheden. In Melbourne konden we last hebben van de wind en dat was ook wel toen we gingen landen.

De koffers liggen vrij snel op de bagage belt, lang wachten hoeft dus gelukkig niet. Daarna snel huurauto ophalen. Dat snel was wat wishful thinking. Was vergeten mijn creditcard nummer in mijn profiel aan te passen, dus het duurde net wat langer dan gepland. De medewerkster, hele aardige dame overigens, was ook redelijk new on the job, dus die moest zo nu en dan nog het een en ander vragen. Maar uiteindelijk, na een min. of 20 kunnen we de auto op gaan halen. En om 1000 uur rijden we richting Melbourne. De TomTom heeft wat kuren, hij doet het wel maar weigert ook maar iets te zeggen. Heel fijn wanneer je toch al goed moet op letten en moet wennen omdat men links rijdt. Regelmatig vliegen de ruitenwissers over de voorruit wanneer de richtingaanwijzer bedoeld wordt. Maar al met al gaat het best goed. Bij het hotel, dat midden in de stad ligt, is het even zoeken naar een parkeergarage. Die blijkt achter het hotel te liggen. Op zich niet ver lopen, maar als je met koffers moet slepen dan wordt je toch niet echt blij van de afstand. Gelukkig heeft het hotel een eigen parkeergarage toegankelijk met je kamerpas. We kunnen meteen de kamer op, dus we droppen de eerste dingen en gaan meteen maar op pad. En dan denken we dat ze in Nederland wel raad weten met parkeertarieven, hier kunnen ze er ook wel wat van. Voor nog geen uur parkeren moeten we $18 betalen = ca. € 13

Surprised

Het hotel is mooi en redelijk modern. De kamer is kleiner dan in Sydney. Maar voor een overnachting winkelen we wel wat aan met de koffers zonder er over proberen te struikelen. Voor een zakelijke overnachting is dit een super hotel.

Voor we naar the Shrine of Remembrance rijden, rijden we eerst naar het circuit van de Formule 1. Helaas is dat gesloten, dus we kunnen er alleen langs af rijden. Het monument ligt gelukkig niet ver van het circuit af, maar het is even goed kijken waar we de auto kunnen parkeren. Gewoon langs de kant van de weg. Even een U-bochtje en geen probleem. Nog even de parkeermeter zoeken en we're good to go. Deze Shrine of Remembrance is een indrukwekkend monument, dat is geïnspireerd op het mausoleum van Halicarnassus in Klein-Azië - nu Turkije - eert de Australische soldaten die omkwamen tijdens oorlogen. Het waait flink, maar het is gelukkig droog. Het is een 23º maar het voelt wat frisser door de wind. Vanaf het balkon heb je best een redelijk uitzicht over de stad. Je kunt op zich goed onderscheiden welke kant de stad in is en welke kan d'r uit. Het stadsdeel is namelijk voor zien van de welbekende zakelijke hoogbouw.

Na dit bezoek brengen we de auto terug naar het hotel, want de overige dingen die we willen zien liggen op redelijke loopafstand van het hotel. Maar voor we echt op pad gaan, is het eerst lunchtijd. Het is lekker druk en we kunnen goed merken dat we in het centrum van de stad zitten. Tijdens de lunch kijken we nog even naar de route die we willen lopen. In ieder geval is het eerst de straat uitlopen waarin ons hotel ligt en van daar maken we de ronde door de parlementswijk zoals die in het boekje staat. We bezoeken St Patrick's Cathedral. Deze kathedraal werd gebouwd tussen 1858 en 1897 en is een van de beste voorbeelden van neogotische kerkarchitectuur ter wereld. De torens van de kerk zijn in 1939 pas voltooid. Het is idd. een hele mooie kathedraal.

Wanneer we weer buiten staan, drijven er toch wel donkere wolken binnen en begint het er dreigend uit te zien, maar dreigend eruit zien is nog geen regen dus we stappen lekker verder. Maar helaas lang houden we het niet droog. En het begint dan toch aardig te regenen. Sta ja daar met alleen je camera, zonnebril en spijkerjasje…dus hebben we een minuut of 10 op de trappen van het Gemeenthuis gezeten om de schuilen want met deze wind heeft een paraplu eigenlijk ook geen zin. Uiteindelijk regent het niet meer zo hard en lopen we toch maar verder in de hoop op beter weer.
Wat ons hier ook we weer opvalt is dat oude gebouwen snel afwisselen met de moderne strakke kantoorgebouwen. Het is wel minder aan elkaar gemetseld dan in Sydney, althans zo lijkt het. En hier zijn ook aanzienlijk minder zwervers te zien. Ik heb er welgeteld 1 gezien. We brengen nog een heel kort bezoekje aan St Paul's Cathedral, maar deze vinden wij toch niet zo mooi als St. Patrick's en dan lopen we langs het Flinders Street Station terug naar ons hotel. Het is inmiddels ook weer harder gaan regenen, dus erg vrolijk wordt je daar niet van. Eigenlijk hadden we nog naar de Docklands - Princess Pier willen gaan om foto's te maken. Maar met dit weer heeft dat niet echt veel zin. Aan de kust wordt je helemaal weggewaaid laat staan dat je het nog minder droog houdt dan nu.

Terug in het hotel drinken we eerst een kop koffie en thee. En met koffie bedoel ik dus cappuccino dat wil zeggen ik het tot 2x toe gezegd dat ik een regular koffie wil en groene thee. De thee is gelukt, maar de de regular koffie is niet doorgekomen en werd dus een cappuccino. We checken nog even de WiFi. Maar helaas. We hebben maar 1 uur per dag gratis WiFi en dat uur is natuurlijk ruimschoots voorbij. Tegen betaling kun je wel extra WiFi kopen. Maar gezien de snelheid van de WiFi en het gebruik ervan hebben we zoiets van laat maar zitten.

We zien morgen wel hoe of wat. En dan is het nog even bedenke wat we gaan doen met eten, want met dit weer hebben we niet veel zin om buiten het hotel iets te gaan zoeken. Helaas is de kaart van het restaurantje in het hotel niet helemaal super, dus we zullen toch nog naar buiten moeten. Dat zij dan zo.

Wanneer we naar beneden gaan om te eten, schijnt de zon. Dus toch maar snel even terug naar de kamer om de camera te halen en om de auto op te halen. Dan toch nog maar even snel naar Princess Pier. Het is lekker druk op straat, gevalletje avondspits. Het rijden in Melbourne oogt toch wat agressiever dan in Sydney. Het is toch wel je plaats op de weg verroveren en hebben is houden. Als het net iets langer duurt dan gewenst, wordt er meteen getuuterd. Kortom….niet veel anders dan in Nederland

Wink

Uiteraard rijden we bij de Beach Way in eerste instantie de andere kant op, maar dan hebben we de Pier toch gevonden. Helaas we waren een Pier te vroeg. Hup weer in de auto en doorrijden naar de volgende afrit. De zon is inmiddels ook naar bed en de temperatuur is nog zo'n 12ºC. Gecombineerd met een fixe wind en je begrijpt dat het best fris is. Maar we hebben deze high light dan toch gevonden. En eigenlijk had ik hier het statiefje voor meegenomen (lees: geleend), maar toch niet gebruikt

Laughing

Na een aantal foto's te hebben geknipst zetten we koers terug naar het hotel. Altijd fijn in het donker in de avondspits aan de linkerkant van de weg rijden, maar het gaat goed. Gelukkig kon de parkeergarage van het hotel niet krapper, anders hadden ze het wel gedaan. Je hoeft nog net niet je spiegels in te klappen. De enige plek die nog vrij toegankelijk is, is de invalide parkeerplaats. Weet niet of spierpijn van het overvloed aan lopen ook telt, maar voor alle zekerheid geven we de sleutel af bij de receptie zodat ze de auto indien nodig kunnen verplaatsen. Aan de relaxte reactie van de receptionist te zien zal het allemaal wel meevallen voor deze ene nacht. En dan is het dinner time. De Japanner die we hadden uitgezocht bleek ook Japanse import prijzen te hebben, dus toch maar terug naar het hotel Daar aan de overkant waren 2 Aziatische eettentjes die ons wel wat leken. De ambiance van het restaurantje is nul, maar het eten voortreffelijk. Rijst en noodles worden standaard niet meegeserveerd, dit herkennen we van onze trip door Vietnam & Cambodja. Dus worden het 3 gerechten. Fantastisch.

Terug op de kamer is het de kleren klaarleggen die we morgen willen dragen. En dan zorgen dat morgen alleen de toiletspullen nog maar ingepakt hoeven te worden. 0630 uur is het rise & shine….Great Ocean Road we're coming!