Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Hop On Hop Off, Bondi & Darling Harbour

Na wederom 4 uurtjes slaap vind ik eigenlijk wel dat het erop zit voor vandaag……nu kan ik niet zeggen dat ik het helemaal met mij eens was, maar zo snel kreeg ik het nog niet gewonnen. 0200 uur en klaarwakker als of er een wekker was gezet. Ik heb het nog 0400 uur zien worden ook al deed ik nog zo mijn best om niet op de wekker te kijken die naast mij op het nachtkastje staat. Uiteindelijk is het dan 0800 uur als ik de wekker weer in zicht krijg. Marco blijkt al vanaf 0100 uur feest te hebben gehad. Gisteren waren we ervan overtuigd dat wij toch al in het ritme zaten, maar deze ochtend zijn we daar niet meer zo zeker van.

Nadat we verder onder de douche zijn wakker geworden en ons hebben aangekleed, gaan we eerst op pad naar Doppio voor een ontbijt. Helaas, Doppio is dicht op zondag, dan maar naar Erin's aan de overkant. Ziet er minder gezellig uit dan Doppio, maar goed als het maar smaakt. De toast met ei en zalm voor Marco en voor mij Eggs Benedict gingen er goed in. En na dit, voor in ieder geval, enigszins calorierijk ontbijt begeven wij ons naar de opstapplaats voor de Hop On Hop Off bus die ons naar Bondi zal brengen. De Hop On Hop Off bus is op zich wel toeristisch, maar ook wel grappig. Je ziet toch wat andere dingen van de stad dan wel kom je net op wat andere plaatsen en leer je tegelijkertijd ook nog wat over de stad en zijn verleden kennen. Zo hier en daar zit er een grappig weetje in waar je op zich verder niks aan hebt in het kader van nice to know. Het weer is wederom voortreffelijk alhoewel het in de schaduw best nog wel fris kan zijn. Het is hier net voorjaar aan het worden, dus echt super warm is het nog niet meteen 's morgensvroeg. De zon doet toch flink zijn best stiekem.

De route naar Bondi Beach is heel mooi. Een deel hebben we gisteren al gezien toen we te voet onderweg waren, maar eenmaal voorbij Paddington is het allemaal nieuw voor ons. Mooie oude huizen afgewisseld met redelijk strakke appartementen. De oude huizen verkeren in diverse staten van onderhoud van goed onderhouden tot onderhand vervallen en wat er tussen in zit. Bij Bondi is het gezellig druk. Echt een strandboulevard met veel backpackers / surfers. Maar je ziet ook veel hardlopers al dan niet met hond en gewone strandbezoekers. Het waait behoorlijk, maar dat is niet erg. De temperatuur geeft aan dat het 25 graden is en dat om 1045 uur. Niet slecht. En we hebben warempel WiFi! En dat hier in Sydney waar de WiFi voorziening heel slecht is. Maar ik had al begrepen dat dat voor Australië in zijn geheel van toepassing is.

We lopen het strand af via de woonwijk aan de andere kant van waar we begonnen zijn naar de opstapplaats van de HopOnHopOff. Hier in de omgeving staan echt hele mooie huizen en gezien de ligging zullen die ook wel een aardige cent kosten. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten op de bus en zodra we instappen vraagt de chauffeur of ik dat ding ook ging gebruiken op de terugweg. Met dat ding bedoelde hij mijn camera. Want we gaan nog een paar mooie uitzichten zien. Bedankt voor de tip! En inderdaad naast nog meer mooie huizen zien we ook hele mooi uitzichten op het centrale deel van Sydney - waar wij in het hotel zitten - , de brug en the Opera House.

Bij Central Station stappen we over op de Sydney HopOnHopOff die ons eerst naar de Fish Market brengt. Dit blijkt de op een na grootste vismarkt van de wereld te zijn. Vanaf de stopplaats van de bus is het enkele minuten lopen, just follow the signs. Gelukkig is het zondag……..en VERSCHRIKKELIJK druk….niet te geloven. En het ziet er onderhand letterlijk zwart van de Aziaten. De vis die wordt aangeboden ziet er fantastisch uit. Ook kun je bij verschillende counters en tentjes lunchen. Maar het plan van verse sushi en of sashimi laten we snel varen. De rijen zijn zo lang en je weet onderhand niet waar ze beginnen. We gaan terug naar de opstapplaats en stappen uit in Darling Harbour, niet het deel waar we gisteren zijn geweest, maar bij Pyrmont Bay. Vandaar lopen we naar Cockle Bay. Hier liggen verschillende mooie Driemasters en een Marineschip. Ook hier is het heel druk, niet gek natuurlijk voor een zondag met verschrikkelijk mooi weer. Het is inmiddels ruim tijd voor lunch dus we besluiten we om maar meteen op het deel van Cockle Bay te lunchen waar we momenteel zijn. Want Cockle Bay loopt helemaal door en via een loopbrug kun je ook nog naar de overkant, maar dan ben je gauw weer een kwartier verder.

In de schaduw op het terras is het dan stiekem toch wel frisjes zeker wanneer de wind even wat aantrekt. En ook hier is het leuk om mensen te kijken die in alle soorten en maten voor gelopen komen. We worden gewaarschuwd dat het druk is in de keuken en dat het gauw 45 min kan duren voor het eten komt. Maar die 45 min blijken toch minder lang te duren gelukkig. We laten het goed smaken, kallamari voor Marco en een Cesaer Salad met garnalen voor mij. Tenminste het moet een Cesaer Salad zijn, maar dat is het niet helemaal. Hij smaakt er echter niet minder om.

Na de lunch vervolgen wij onze weg naar de andere kant van Cockle Bay en stappen daar weer op de bus om zo de rest van de route af te maken. Vlak bij de brug blijkt er een soortgelijke markt te zijn als gisteren in Paddington. Het ziet er allemaal heel gezellig uit. We staan vlak onder brug stil en krijgen zo een kans om eens goed kijken wat ons morgen te wachten staat. Hij is toch wel erg hoog, maar ook breed. We zien toevallig net een groep afdalen en dat ziet er toch allemaal wel relaxt uit. De omgeving bij de brug ziet er ook heel gezellig uit, dus we hebben morgen nog wat de zien.

Zoals ik al zei hoor je tijdens de rit van die 'nice to know maar wat heb ik er aan weetjes'. Eentje die we dan hebben onthouden is die van Pitt Street, de straat waaraan ons hotel gelegen is. Pitt Street blijkt de duurste straat van Sydney te zijn en de op 7 na duurste straat van de wereld…..we kunnen er niks mee, maar ach…nice to know!

We rijden nog door Kings Cross, ook een gezellige buurt met restaurantjes en winkeltjes. 's Avonds blijkt deze buurt een ware gedaanteverwisseling te ondergaan want het blijkt dat dit 's avonds the red light district is. En als we goed kijken zien we idd. her en der de clubs voor adult enterainment liggen als Porky's finest en the Love Machine………

Uiteindelijk komen we weer terug bij het centraal station van Sydney waar we uitstappen en naar China Town lopen. China Town is op zich niet super groot. Er ligt een grote markthal die ons doet denken aan de markthallen zoals wij die in Hanoi hebben gezien. Hier hangen de Gucci tassen naast de Pradatassen en de Chaneltassen. Allemaal echt in China of Taiwan gemaakt, dat is dan ook wel het enige echte aan de tassen. Nou ja het andere echte is dat het een tas is en dan houdt het ook wel op. Hetzelfde geldt voor de Ugglies. In een ander deel van de markthal is het een drukte van jewelste en wordt er flink geroepen. Het is de groente- en fruitmarkt. Stlawbellies…1 dollaa………1 dollaa stlawbellies………fantastisch wat een kakafonie van mensen die ieder hun eigen waren aanprijzen. De markt loopt op zijn einde dus ze willen overal vanaf natuurlijk. De samenstelling van de groente- en fruitmarkt verschilt niet zoveel als met de markt bij ons.

Vanaf China Town lopen we terug via George Street naar Strand Arcade. Dit is een oude elegante winkelpassage uit 1892. Deze winkelpassage heet de mooiste van Sydney te zijn. En mooi is hij idd. De winkels zijn bijna allemaal boetiekstijl. En dan staan we weer in de duurste straat van Sydney :-). En gaan we op weg naar het hotel.

Na een heerlijke douche gaan we opzoek naar een restaurantje. Gisteravond was het ons wat tegengevallen. In de direct omgeving van hotel liggen toch voornamelijk de Aziatische fastfood restaurantjes. We zijn uiteindelijk aan een lopende band met sushi terecht gekomen. Eerlijk is eerlijk; het was niet echt super. We hebben betere sushi gehad. Dus gisteravond hadden we meteen al gekeken voor alternatieven. En dat viel niet helemaal mee.

Een van die alternatieven hebben we vanavond uitgeprobeerd - Jet gelegen aan het einde of begin ligt er aan hoe je het bekijkt van het Queen Victoria Building. En we hebben heerlijk gegeten.

Terug in het hotel is het nog even relaxen en de foto's overzetten. Eerlijk is eerlijk we hebben allebei nog niet veel foto's gemaakt in de afgelopen 2 dagen. Hopelijk duurt de nachtrust vannacht iets langer dan de afgelopen 2 nachten. Morgen staat een tour in the Opera House op het programma en gaan we de Sydney Harbour Bridge, ook wel de Kleerhanger genaamd, beklimmen.

Angelique Faber

Zo te lezen hebben jullie het super leuk daar "down under" en ja van die jetlag zullen jullie nog wel ff last hebben. Ik wens jullie veel succes met het beklimmen van de Sydney Harbour Bridge...... mij niet gezien (heb namelijk hoogtevrees).

theo claasen

Ja, nou merk je weer eens wat jet lag betekend en krijg je misschien weer wat meer waardering voor je baas die van die verre reisjes in een paar dagen moet maken. Geniet er maar volop van. Groeten ook van Mieke

Arnold

Je schrijft heel leuk: we maken jullie rondreis (virtueel) helemaal mee! Kijk al uit naar het gepuf in het verhaal van morgen :-)

Josje Wesdorp

Wat leuk dat je mij mee laat delen met je avonturen!
Ik zit hier jaloers je verhaal te lezen en foto's te bekijken.
Wat en fantastische reis....

Veel plezier en geniet verder van deze mooi reis.