Tamara & Marco's rondreis Australie & city trip Dubai

Sydney Cove, The Opera House & Paddington

En dan lig je om0200 uur eindelijkin bed na een redelijk lange vlucht, ben je om 0600 uur klaarwakker. Ik denk dat gaat mij niet gebeuren. Uiteindelijk heb ik het kunnen rekken tot 1000 uur. Marco had voor de zekerheid de wekker gezet. Ondanks dat ik best 'redelijk vroeg' wakker was heb ik toch wel goed geslapen en Marco al helemaal.

Op ons gemakje gaan we douchen en aankleden. Ook al hebben we geen room with a view - we kijken uit op een soort vide tussen gebouwen - kon ik toch wel zien dat de lucht mooi blauw was en dat het zonnetje scheen. Voor vandaag staat niks op de planning, we zien wel hoe het gaat lopen. Maar eerst zorgen dat we ergens kunnen ontbijten. Het wordt meer brunchen dan ontbijten gezien het tijdstip, maar dat boeit even niet. Even verderop bij ons in de straat zit een klein zaakje - Doppio - waar we iets kunnen eten. De koffie en thee smaken al goed en de broodjes - Marco heeft toast met gebakken ei en ik toast met zalm, avocado, gepocheerd ei en riccotta - blijken net zo te smaken als ze er uit zienā€¦heerlijk.

Na deze pitstop gaan we richting Sydney Cove. Dat is eigenlijk alleen maar de straat uitlopen waarin ons hotel ligt. Ons hotel ligt wat dat betreft wel gunstig. Dichtbij winkels - in alle prijscategorieƫn (van Woolworths tot Chanel-Prada etc) - en bezienswaardigheden. Verder liggen ook heel veel zakelijke gebouwen hier in de omgeving. Oude architectuur vloeit moeiteloos over in moderne bouw, wat niet altijd een supergeweldige combinatie is.

Bij de haven zien we de Sydney Bridge al liggen en als we goed kijken zien we dat er mensen op de brug staan, daar staan wij maandagmiddag ook. Het is gezellig druk bij de haven en klinkt het donkere geluid van de didgeridoo door van de straatmuzikanten die hier en daar aan het optreden zijn. De didgeridoo is een blaasinstrument dat al duizende jaren door Aboriginals wordt bespeeld.

Het weer is super - het zal een graad of 23-24 zijn - en zo nu en dan veegt er een verfrissende zeewind langs je lijf en door je haren. En dan sta je zomaar in eens oog in oog met een van de beroemdste gebouwen van de wereldā€¦.the Sydney Opera Houseā€¦.een fascinerend gebouw waar je foto's van kunt blijven maken. We lopen er omheen en vanaf de achterkant van het gebouw hebben we ook een prachtig uitzicht op de brug. Die is toch wel hoog

Laughing
. Inmiddels zien we 3 groepen mensen boven op de brug staan.

Binnen in the Opera House vragen we na hoe het zit met de tours die je kunt doen. De meneer is erg behulpzaam en raadt ons aan om maandag terug te komen. Dat is de meest gunstige dag qua drukte. We staan nog wat te keuvelen en dan tipt de man ons over de Paddington Market. Die is alleen op zaterdag en erg leuk om naar toe te gaan. Er is muziek en zo. Toeristisch als we zijn vragen we hoe ver dat lopen is, nee dat moet je niet lopen. Het is toch zeker 15 min. met de bus. Dan moet je de lijn naar Bondi nemen die Oxford Street afrijdt. Doen we dat. We bedanken de meneer en zette koers richting de Botanische tuin die aan the Opera House grenst. Het blijft toch wel een typisch iets: hoe druk het ook in de stad is, zodra je een park binnenstapt lijkt het net of er een deken van serene rust over je heen komt.

Het is gezellig druk in het park, maar niet zo dat je er over de koppen kunt lopen. Overal hoor je vogels roepen, fluiten, gillen. We zien ook verschillende Australische witte Ibissen lopen. Eentje is zelfs zo brutaal die gaat onderhand tussen een groep mensen zitten om zien of er wat te eten valt.Als we uit het park komen, gaan we op zoek naar een bushalte. Voor het weten staan we eigenlijk min of meer op Oxford Street, nou dan lopen we toch gewoon naar Paddington Market.

Voor de zekerheid vragen we nog aan een meneer of we goed zitten. Het is alleen maar rechtdoor en dan zit de markt aan de rechterkant van de straat - 15 min lopen. Geen probleem.

De winkels in de Oxford Street zijn wisselend, maar overwegend leuke kleine boetiekjes met vooral designer kleding. Dan is het even afgelopen met de winkels en denk je van goh gaat dit wel goed. Maar dan gaat het weer verder met winkels en restaurantjes. Toch nog maar een keer vragen. Ja rechtdoor het zal nog een 20 min lopen zijn. En we hadden het eerste kwartier er al onderhand op zitten. Nou ja we stappen dapper verder. De straat is schaduwrijk dus het valt mee met de warmte. Die 20 min blijken toch minder lang te duren, want in minder dan 10 min staan we dan op Paddington Market. Het is geen markt zoals bijv de Woenselse Markt, maar een braderieachtige markt waar je bijv handgemaakte zeep kunt kopen, verse honing, theesoorten, sieraden, geurkaarsen. Er zijn diverse eetstalletjes met verschillende specialiteiten. We pakken wat noodles met kip yakitori en gaan er even bij zitten. Genietend van de live band die covers speelt en het mooie weer.

Na dit bezoek gaan we weer terug. Onderweg stoppen we even bij de Uggs Storeā€¦.voor de liefhebbers van de Uglies, hier heb je echt een shop walhalla voor de fractie van de prijs die je in NL betaalt. En voor je het wilt voorstellen of vragen: we hebben helaas geen plaats meer in ons koffer!

Terug bij het begin van Oxford Street gaan we Hyde Park in. Hier beginnen we met de wandelroute door het centrum. We stoppen even bij het Anzac War Memorial en de Reflection Pool. Dit monument, waarvan de bouw in 1934 werd voltooid, is ter nagedachtenis aan Australian Imperial Force in WOI.

Vanaf hier gaan we verder. Op Martin Place zijn 3 bruidsreportages bezig. Grappig om te verschillende stijlen te zien. De bruidsparen hebben in ieder geval alles uit de kast getrokken voor hun dag met zeker 6 bruidsmeisjes & -jonkers. Per bruidspaar allemaal in dezelfde kleding uiteraard. We lopen door richting het Queen Victoria Building. Dit gebouw begon zijn bestaan als levensmiddelen markt, die na de het einde van WOI werd gesloten. Na een grondige renovatie van het gebouw is het sinds 1986 in gebruik als winkelgalerij waar modern en oud goed met elkaar is gecombineerd. De klok die in de galerij hangt is de Royal Clock uit 1982. Net buiten het gebouw staat een groot beeld van Queen Victoria.

Tijdens de wandeling is vanuit verschillende hoeken de Sydney Tower te zien. Deze toren is 305 m hoog en bovenin de toren kun je over de stad uitkijken. Maar aangezien wij maandag al de brug op gaan, slaan we de toren over.

Na deze flinke wandeling besluiten we om terug te gaan naar het hotel, dat is immers niet ver meer lopen. Zo komt het dat wij rond 1700 terug zijn op de kamer. Op deze eerste dag waarop niks gepland stond hebben we stiekem toch al weer veel gezien en gewandeld. En morgen, morgen zullen we beginnen in Bondi en daarna zien we wel.

jack de kroon

Wat een mooi verhaal,benieuwd naar het vervolg,heel veel plezier.

Frances

Ja ja lekker maken met Uggs hahaha! ????
Kun je toevallig niet een container naar hier verschepen?
Hebben wij dadelijk allemaal lekker warme voetjes op de markt in
Woensel???????? ga straks gauw jullie foto's bewonderen. Xx

Tiny van Nassau

Wat leuk dat de eerste dag al zo goed is verlopen.
Jullie maken het wel en ik lees het wel daarna.
Vele groetjes en veel plezier xxx.
Tiny.